Maerten van Heemskerck (1498-1574) var inte bara en av de
mest innovativa företrädarna för den nederländska manierismen utan också en mycket skicklig propagandist för den radikala
reformationens sak. Mest påtagligt är detta i konstnärens teckningar och
tryck där han öppet propagerar för sina ikonoklastiska ståndpunkter men det
existerar även motiv där han ger uttryck för rent nationalistiska ideal
samt försvarar den förtrycktes rätt att göra uppror mot överheten.
Ett intressant exempel på det sistnämnda finner vi i
Heemskercks berömda kopparsticksserie på sex blad med scener hämtade ur
Domarbokens berättelse om den israelitiska härföraren Gideon. I seriens femte
blad återges den storslagna scenen där Gideons militärt underlägsna
rebellstyrka – här missvisande framställda som romerska soldater –
tillintetgör den till tänderna beväpnade midjanitiska hären. I bildens bakgrund skildras ögonblicket då Gideons män skrämmer vettet
ur midjaniterna genom att blåsa i sina basuner samtidigt som de visar upp sina
skräckinjagande kärl med flammande eldslågor. Trycket är utfört 1561 av
Hieronymus Cock efter en originalskiss av Heemskerck.
Motiv med Gideon och hans krigare är relativt sällsynta i konsthistorien och kanske är det ingen tillfällighet att det just var den politiskt
radikale Heemskerck som kom att göra motivet till sitt eget. Redan under
det stora tyska bondekriget 1525 hade nämligen reformatorn Thomas Müntzer använt samma berättelse i syfte att bibliskt legitimera
böndernas rätt att göra uppror mot överheten.
Särskilt flitigt använde Müntzer sig av begreppet ”Herrens och Gideons svärd”, vilket var det härskri som Gideons mannar ropat under anfallet mot midjaniterna. Tack vare Müntzers uppviglande skrifter blev begreppet vida spritt bland anabaptister och andra socialrevolutionära grupperingar och sedermera kom alltså även Heemskerck att sprida budskapet vidare i sin konst. Värt att nämna är också att bildsviten med tiden kom att spridas ända till Sverige där den bland annat inspirerade bildsnidaren Johann Thesson i arbetet med träskulpturerna till regalskeppet Vasas exteriör.
Särskilt flitigt använde Müntzer sig av begreppet ”Herrens och Gideons svärd”, vilket var det härskri som Gideons mannar ropat under anfallet mot midjaniterna. Tack vare Müntzers uppviglande skrifter blev begreppet vida spritt bland anabaptister och andra socialrevolutionära grupperingar och sedermera kom alltså även Heemskerck att sprida budskapet vidare i sin konst. Värt att nämna är också att bildsviten med tiden kom att spridas ända till Sverige där den bland annat inspirerade bildsnidaren Johann Thesson i arbetet med träskulpturerna till regalskeppet Vasas exteriör.
Ett annan bibliskt berättelse med en liknande tematik är den
under renässansen oerhört populära legenden om Judit. Liksom var fallet med
legenden om Gideon berättar även denna legend om hur en militärt
underlägsen part genom list, offervilja och Guds hjälp besatt makten att driva
en hel armé på flykt.
Legenden hämtades ursprungligen ur den apokryfiska Judits bok, vilken berättar om hur den judiska änkan Judit räddar sitt folk från undergång genom att med vin och erotik förföra fältherren Holofernes för att sedan hugga huvudet av honom. I Heemskercks framställning - tryckt av Philip Galle 1560 - skildras det upphöjda ögonblick då Judit triumfatoriskt håller upp Holofernes huvud medan blodet ännu pulserar fram ur den livlöse fältherrens kropp.
Legenden hämtades ursprungligen ur den apokryfiska Judits bok, vilken berättar om hur den judiska änkan Judit räddar sitt folk från undergång genom att med vin och erotik förföra fältherren Holofernes för att sedan hugga huvudet av honom. I Heemskercks framställning - tryckt av Philip Galle 1560 - skildras det upphöjda ögonblick då Judit triumfatoriskt håller upp Holofernes huvud medan blodet ännu pulserar fram ur den livlöse fältherrens kropp.
Av intresse i sammanhanget är också att självaste Martin Luther
tog djupt intryck av legenden och att hans hovmålare Lucas Cranach utförde flera versioner av motivet. Enligt Luther utgjorde berättelsen om Judit en
vacker religiös allegori vilken påminde om Jesu liknelser. Budskapet var att
Gud straffar dem som förhäver sig i högmod och hjälper dem som håller fast vid
tron och förtröstar på Honom. Cranachs allegoriska framställningar av Juditmotivet utgör dock ett
unikum i sammanhanget och de flesta bildkonstnärer verksamma under såväl
renässansen som barocken valde istället att läsa boken just såsom den
ursprungligen var tänkt att läsas: det vill säga som en uppmaning till
gudomligt inspirerad terror i en tid utan nåd.
Bilderna hittade jag här och här.
Bilderna hittade jag här och här.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar